Постинг
22.12.2017 15:47 -
Стратегическа грешка – застанахме срещу САЩ, а това не се забравя!
Николай Василев, политолог
faktor.bg
Някога големият френски дипломат Шарл дьо Талейран възкликнал: „Това е повече от грях. Това е грешка“. Когато се вземат стратегически решения, определящи съдбата на нациите, моралните норми имат друго измерение. По думите на големия американски политолог Ханс Моргентау, морална е тази политика, която (в дългосрочен план) води до добри резултати.
Колкото и праведно да е едно действие, ако то не способства за положителното развитие на някоя страна, то е повече от неморално. То е грешка!
През далечната 1913 година България има всички морални основания да нападне Сърбия – която малтретира българите в Македония и отказва да се съобрази с договореностите от предишната година. Но актът на цар Фердинанд, подпалил Междусъюзническата война (капан, в който враговете на България успяват да я вкарат) обърква развитието на нашата нация за почти век! След грешката от юни 1913 година, десетилетия наред всеки следващ ход на България се оказва грешен!
Вчера България лековерно се включи в хора на 128-те страни,
които осъдиха решението на американския президент Доналд Тръмп да премести посолството на САЩ в Израел от Тел Авив в Йерусалим. (Подчертавайки, че това по никакъв начин не предопределя статута на града и не изключва възможността, ако бъде постигнато споразумение, Източен Йерусалим да стане столица на бъдеща независима Палестина). Вашингтон предупреди, че страните, които гласуват тази декларация, не бива да разчитат на американска помощ!
Няма да коментирам решението на САЩ. То е даденост. Не е тема на този анализ и това доколко заканата ще бъде спазена. Без активна американска помощ, много страни гласували за резолюцията – като Йордания, Афганистан, Ирак и Египет, може да изпаднат в хаос. В такъв критичен момент нашето внимание трябва да се съсредоточи върху поведението на България!
Поддръжниците на резолюцията сигурно ще посочат, че за решението, осъждащо политиката на САЩ, гласуваха някои от най-близките му съюзници – Великобритания, Германия, Япония... Но това са страни, чието съществуване не е пряко заплашено от никого.
Страните разположени на геополитически разломи, чието дългосрочно оцеляване зависи от евентуалната подкрепа на далечни морски съюзници – Балтийските страни, Полша, Румъния, Австралия... гласуваха „въздържал се“ (Дори не толкова уязвими страни като Чешката република и Хърватска също се въздържаха. Македония изобщо не гласува.)
Къде сме ние?
Никога не трябва да забравяме, че България е разположена на много опасно преплитане на геополиутически разломи. През цялата си история сме били подлагани на набези „от степите“, които са били опустошителни, но са траели относително кратко (какво са 4-5 десетилетия за историята). Били сме подлагани и на завоевания идващи откъм Мала Азия, които уви са траели с векове. Както обикновено, Андрей Райчев греши, когато твърди, че сме били само периферии на множество империи (Персийската, Римската, Византийската, Османската, Съветската) От геополитическа гледна точка изглежда „естествено“ империята, чието сърце е около Проливите, да владее и нашите зами – не като периферия, а като сърцевина. (Така е било през 13 от последните 20 века) Както се изразява един от героите на „Под игото“: "Ние сме в черво адово"!
При тези обстоятелства, основният, стратегическият императив, който всяко българско правителство – ляво, или дясно трябва да спазва е:
"Никога да не попадаме в руски, или турски зони!"
Следователно, независимо кой е президент във Вашингтон, е естествено България да се стреми да се докаже като стратегически американски съюзник.
Поляците го знаят, румънците го знаят, само ние ли си мислим, че можем да умилостивим Москва и Анкара, да им служим като „троянски кон“, като „мост“, или като посредник? Какво още трябва да ни се случи, за да разберем, че тази политика е безперспективна? Цар Иван Шишман някога се е опитвал да умилостиви султана. Провалил се е. Цар Борис III глупашки обявява война на Великобритания и САЩ, но не и на СССР. Резултатът беше катастрофален. В удобен за него момент СССР нападна България. (тогава Турция не последва съвета на Сталин и не ни напада, но това е по-скоро щастливо обстоятелство, отколкото геополитически закон, на който можем да разчитаме).
Турският външен министър използва трибуната на ООН, за да отправи тежки обвинения към Съединените щати. Вместо да се възползва от този стратегически прозорец, за да установи „специални отношения“ със САЩ, България заедно с Турция и Русия осъди политиката на Америка. Но ако утре някой властелин от „степите“, или в Мала Азия не се съобрази с българския суверенитет, на кого ще се оплачем? Или забравихме за съдбата на арменския поп?
Много български мюсюлмани са ужасени, че в Турция не можеш да целунеш момиче на публично място. Но вероятно има и такива, които биха симпатизирали на евентуална турска експанзия към Балканите. Едва ли има нужда да споменаваме, че ако Русия извърши посегателство спрямо България, не един, или двама русофили ще се се опитат да се възползват от това и да се разправят със своите съграждани, както предците им направиха на 9-ти септември 1944 година. Ще се намерят и много скептични циници, които ще повтарят, че каквото и да правим, англо-саксонците няма да си мръднат пръста за нас. Ще цитират Чърчил извън контекст, без да си дават сметка, че само когато те са били зад нас, сме постигали геополитически успехи. (Съединението, Лондонският договор за мир от 1913 година, когато получихме толкова неоспорим излаз на Егейско море, че трябваше да преживеем не една, а две национални катастрофи, за да го изгубим).
При такава конфигурация на общественото мнение, е нужна пълна консолидация на демократичната общност, за която е от жизнено значение България да се докаже като неделима част от Западния свят!
Задава се глобална буря и от нашите действия зависи дали, когато тя отмине, ще сме още
в състава на Свободния свят
Независимо кой е президентът в Белия дом и каква коалиция управлява в София, българските геополитически императиви са непроменими: Изграждане на „специални“ отношения с морските демокрации – за целта трябва да изградим силни демократични институции и да убедим Вашингтон, че сме неделима част от Свободния свят – „плът от тяхната плът“. Щом Израел успя, щом Полша и Румъния са на път да го направят, значи можем и ние. Само така ще можем да осигурим както глобалната си сигурност (да не сме част от „степни“, или „малоазийски“ империи). Само така ще постигнем националния си идеал (максимално сближаване с Македония и договаряне на суверен излаз на Егейско море – чрез договор с Гърция за предоставяне на техен на Черно Море.)
Всяка друга политика – каквито и да било прояви на лавиране, балансиране, съобразяване с източните империи, неминуемо ще ни доведат до катастрофа!
faktor.bg
Някога големият френски дипломат Шарл дьо Талейран възкликнал: „Това е повече от грях. Това е грешка“. Когато се вземат стратегически решения, определящи съдбата на нациите, моралните норми имат друго измерение. По думите на големия американски политолог Ханс Моргентау, морална е тази политика, която (в дългосрочен план) води до добри резултати.
Колкото и праведно да е едно действие, ако то не способства за положителното развитие на някоя страна, то е повече от неморално. То е грешка!
През далечната 1913 година България има всички морални основания да нападне Сърбия – която малтретира българите в Македония и отказва да се съобрази с договореностите от предишната година. Но актът на цар Фердинанд, подпалил Междусъюзническата война (капан, в който враговете на България успяват да я вкарат) обърква развитието на нашата нация за почти век! След грешката от юни 1913 година, десетилетия наред всеки следващ ход на България се оказва грешен!
Вчера България лековерно се включи в хора на 128-те страни,
които осъдиха решението на американския президент Доналд Тръмп да премести посолството на САЩ в Израел от Тел Авив в Йерусалим. (Подчертавайки, че това по никакъв начин не предопределя статута на града и не изключва възможността, ако бъде постигнато споразумение, Източен Йерусалим да стане столица на бъдеща независима Палестина). Вашингтон предупреди, че страните, които гласуват тази декларация, не бива да разчитат на американска помощ!
Няма да коментирам решението на САЩ. То е даденост. Не е тема на този анализ и това доколко заканата ще бъде спазена. Без активна американска помощ, много страни гласували за резолюцията – като Йордания, Афганистан, Ирак и Египет, може да изпаднат в хаос. В такъв критичен момент нашето внимание трябва да се съсредоточи върху поведението на България!
Поддръжниците на резолюцията сигурно ще посочат, че за решението, осъждащо политиката на САЩ, гласуваха някои от най-близките му съюзници – Великобритания, Германия, Япония... Но това са страни, чието съществуване не е пряко заплашено от никого.
Страните разположени на геополитически разломи, чието дългосрочно оцеляване зависи от евентуалната подкрепа на далечни морски съюзници – Балтийските страни, Полша, Румъния, Австралия... гласуваха „въздържал се“ (Дори не толкова уязвими страни като Чешката република и Хърватска също се въздържаха. Македония изобщо не гласува.)
Къде сме ние?
Никога не трябва да забравяме, че България е разположена на много опасно преплитане на геополиутически разломи. През цялата си история сме били подлагани на набези „от степите“, които са били опустошителни, но са траели относително кратко (какво са 4-5 десетилетия за историята). Били сме подлагани и на завоевания идващи откъм Мала Азия, които уви са траели с векове. Както обикновено, Андрей Райчев греши, когато твърди, че сме били само периферии на множество империи (Персийската, Римската, Византийската, Османската, Съветската) От геополитическа гледна точка изглежда „естествено“ империята, чието сърце е около Проливите, да владее и нашите зами – не като периферия, а като сърцевина. (Така е било през 13 от последните 20 века) Както се изразява един от героите на „Под игото“: "Ние сме в черво адово"!
При тези обстоятелства, основният, стратегическият императив, който всяко българско правителство – ляво, или дясно трябва да спазва е:
"Никога да не попадаме в руски, или турски зони!"
Следователно, независимо кой е президент във Вашингтон, е естествено България да се стреми да се докаже като стратегически американски съюзник.
Поляците го знаят, румънците го знаят, само ние ли си мислим, че можем да умилостивим Москва и Анкара, да им служим като „троянски кон“, като „мост“, или като посредник? Какво още трябва да ни се случи, за да разберем, че тази политика е безперспективна? Цар Иван Шишман някога се е опитвал да умилостиви султана. Провалил се е. Цар Борис III глупашки обявява война на Великобритания и САЩ, но не и на СССР. Резултатът беше катастрофален. В удобен за него момент СССР нападна България. (тогава Турция не последва съвета на Сталин и не ни напада, но това е по-скоро щастливо обстоятелство, отколкото геополитически закон, на който можем да разчитаме).
Турският външен министър използва трибуната на ООН, за да отправи тежки обвинения към Съединените щати. Вместо да се възползва от този стратегически прозорец, за да установи „специални отношения“ със САЩ, България заедно с Турция и Русия осъди политиката на Америка. Но ако утре някой властелин от „степите“, или в Мала Азия не се съобрази с българския суверенитет, на кого ще се оплачем? Или забравихме за съдбата на арменския поп?
Много български мюсюлмани са ужасени, че в Турция не можеш да целунеш момиче на публично място. Но вероятно има и такива, които биха симпатизирали на евентуална турска експанзия към Балканите. Едва ли има нужда да споменаваме, че ако Русия извърши посегателство спрямо България, не един, или двама русофили ще се се опитат да се възползват от това и да се разправят със своите съграждани, както предците им направиха на 9-ти септември 1944 година. Ще се намерят и много скептични циници, които ще повтарят, че каквото и да правим, англо-саксонците няма да си мръднат пръста за нас. Ще цитират Чърчил извън контекст, без да си дават сметка, че само когато те са били зад нас, сме постигали геополитически успехи. (Съединението, Лондонският договор за мир от 1913 година, когато получихме толкова неоспорим излаз на Егейско море, че трябваше да преживеем не една, а две национални катастрофи, за да го изгубим).
При такава конфигурация на общественото мнение, е нужна пълна консолидация на демократичната общност, за която е от жизнено значение България да се докаже като неделима част от Западния свят!
Задава се глобална буря и от нашите действия зависи дали, когато тя отмине, ще сме още
в състава на Свободния свят
Независимо кой е президентът в Белия дом и каква коалиция управлява в София, българските геополитически императиви са непроменими: Изграждане на „специални“ отношения с морските демокрации – за целта трябва да изградим силни демократични институции и да убедим Вашингтон, че сме неделима част от Свободния свят – „плът от тяхната плът“. Щом Израел успя, щом Полша и Румъния са на път да го направят, значи можем и ние. Само така ще можем да осигурим както глобалната си сигурност (да не сме част от „степни“, или „малоазийски“ империи). Само така ще постигнем националния си идеал (максимално сближаване с Македония и договаряне на суверен излаз на Егейско море – чрез договор с Гърция за предоставяне на техен на Черно Море.)
Всяка друга политика – каквито и да било прояви на лавиране, балансиране, съобразяване с източните империи, неминуемо ще ни доведат до катастрофа!
Теодора Генчовска крие предложението на ...
Да посрещнем Кенет Мъртън /не със зловре...
© Скоро Историята ще оповестява присъди
Да посрещнем Кенет Мъртън /не със зловре...
© Скоро Историята ще оповестява присъди
Астрофизици твърдят че Земята е жива и и...
Добавената смъртност в България и Русия
Опис-съдържание блог добронамерен
Добавената смъртност в България и Русия
Опис-съдържание блог добронамерен
1.
yoan2015 -
На гол тумбак, чифте пищови.
22.12.2017 17:39
22.12.2017 17:39
На гол тумбак, чифте пищови.
цитирайС риск поради личното ти отношение да НЕ приемеш коментара ми, ще напиша:
принципно съм съгласен с теб, но...
когато сменят администрацията на Тръмп в САЩ след няколко години, тогава вероятно някой олевял американски президент ще върне щатите в споразумението и тогава нашата дипломация може да отчете това което сочиш като грешка, всъщност като правилно решение... просто трябва време за правилното или грешното
цитирайпринципно съм съгласен с теб, но...
когато сменят администрацията на Тръмп в САЩ след няколко години, тогава вероятно някой олевял американски президент ще върне щатите в споразумението и тогава нашата дипломация може да отчете това което сочиш като грешка, всъщност като правилно решение... просто трябва време за правилното или грешното
yoan2015 написа:
На гол тумбак, чифте пищови.
:) Какво точно искаш да кажеш?
germantiger написа:
С риск поради личното ти отношение да НЕ приемеш коментара ми, ще напиша:
принципно съм съгласен с теб, но...
когато сменят администрацията на Тръмп в САЩ след няколко години, тогава вероятно някой олевял американски президент ще върне щатите в споразумението и тогава нашата дипломация може да отчете това което сочиш като грешка, всъщност като правилно решение... просто трябва време за правилното или грешното
принципно съм съгласен с теб, но...
когато сменят администрацията на Тръмп в САЩ след няколко години, тогава вероятно някой олевял американски президент ще върне щатите в споразумението и тогава нашата дипломация може да отчете това което сочиш като грешка, всъщност като правилно решение... просто трябва време за правилното или грешното
Решението Йерусалим да бъде столица на Израел е старо, а САЩ отдавна са взели решение да преместят мисията си именно в Йерусалим и същевременно да го признаят за столица на еврейската държава. В този смисъл въпросът е трансперсонален и отвъд политическите различия републиканци-демократи, а и аз лично не вярвам, че след обама е възможно още по-ляв, по-проислямски и безидеен зелен радикал да заеме президентския пост в САЩ. Проблемът при нас е, че корумпираното, пробито затънало в некадърност и безпътица; държано на къса каишка от москва и берлин, 3-то правителство на бойко борисов твърдо държи курса на старата руска линия за подкрепа на всякакви терористични арабски, комунистически организации като ООП например. От друга страна, същото това наше правителство, се е хванало като удавник за сламка за комунистическата власт в Берлин и следва абсурдните външнополитически /и не само/ проислямски концепции на соц.интерна.
5.
yoan2015 -
Искам да кажа, че се взимат решения, ...
23.12.2017 16:57
23.12.2017 16:57
Искам да кажа, че се взимат решения, явно, без да се мисли много, поне това е моето мнение..... прибързани.
цитирайyoan2015 написа:
Искам да кажа, че се взимат решения, явно, без да се мисли много, поне това е моето мнение..... прибързани.
Ако иде реч за прибързаност и не мислене тук, в България... Ами, мога да се съглася с виждането ти. Обаче, ако имаш предвид САЩ, то категорично не съм съгласен. Там се мисли, и то много, и то не от един човек, и то не аd hoc. "Аз съм прост и вие сте прости..." е тежък симптом, който няма как да е характерен за Щатите, щото в противен случай нямаше да са това, което са.
7.
yoan2015 -
Нямам предвид САЩ.
24.12.2017 15:47
24.12.2017 15:47
Нямам предвид САЩ.
цитирайЗнаете ли , чии са тия думи ?
Ако Русия реши да ни нападне - същите мисли.
цитирайАко Русия реши да ни нападне - същите мисли.
Моята лична гледна точка е, че е най-добре да запазваме неутралитет в международни ситуации, не-засягащи пряко интересите ни. Но обективно погледнато нашият глобален, дългосрочен интерес е да бъдем почтен, лоялен съюзник и партньор на Западната цивилизация, от която сме част и в която САЩ е лидер.
Поздрави, приятелю!
цитирайПоздрави, приятелю!
radostinalassa написа:
Знаете ли , чии са тия думи ?
Ако Русия реши да ни нападне - същите мисли.
Ако Русия реши да ни нападне - същите мисли.
Русийката ако нападне България, все едно напада САЩ и още поне 25 държави. А и като са й насочени ракетите, кво? То и към русийката иманасочени ракети бе, мадам. Не виждам обаче особена връзка между коментарът ви и статията.
batogo написа:
Моята лична гледна точка е, че е най-добре да запазваме неутралитет в международни ситуации, не-засягащи пряко интересите ни. Но обективно погледнато нашият глобален, дългосрочен интерес е да бъдем почтен, лоялен съюзник и партньор на Западната цивилизация, от която сме част и в която САЩ е лидер.
Поздрави, приятелю!
Поздрави, приятелю!
Знаеш ли, Огняне, това с "неутралитета" е една много коварна песничка, дето я пеят русоблизите. Аз пък съм категорично срещу идеята за неутралитет, просто защото в нашия случай е НЕВЪЗМОЖЕН! Да знаеш, който ти приказва за "българскинеутралитет" - лъже и направо работи за москва.
Нито един български политик не защитава националните ни интереси! Ние сме колония и нямаме право на избор! Това е положението. Другото е алабаала и прах в очите на мтриАла! А пък от чуждите помощи знаем до къде я докарахме!
цитирайти знаеш презрителното ми отношение към путландия и московските паразити, както и липсата на емоции в преценките ми, а какво напяват русоблизците въобще не ме интересува.
Весело посрещане на Новата 2018 година, приятелю! Много здраве, и успех през нея!
цитирайВесело посрещане на Новата 2018 година, приятелю! Много здраве, и успех през нея!
Съгласен приятелю- Щатите според мен са лоялни към своите приятели и заслужават да им се доверим. Те с нищо не пречат на нас за разлика от мнозина други- затова не бива и ние да им пречим.
цитирайshtaparov написа:
Съгласен приятелю- Щатите според мен са лоялни към своите приятели и заслужават да им се доверим. Те с нищо не пречат на нас за разлика от мнозина други- затова не бива и ние да им пречим.
Аз с някои от разбиранията на Николай Василев категорично не съм съгласен. Обаче по генералната му линия, а именно: съюз със САЩ /плюс Австралия, Канада и Великобритания/, който да включва двустранен договор и гранации за сигурността и териториалната цялост на България - да. В момента единствено САЩ могат да бъдат гарант срещу заплахите от изток - турция и русия. В исторически план САЩ не са имали никога доктрина или политеческа нарочна линия, която да е недвусмислено антибългарска. Има случай на значима тяхна помощ за нас. Това, което може да им се вмени във голяма вина е, че ни предадоха на сталин през 1944 г.
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Блогрол
1. Блогът на Герман Тайгър, особено добри анализи и коментари за войната в Украйна.
2. Блогът на Калоян(Българска Монархия)
3. Блогът на Единствена
4. Забравеният д-р Ганчо Ценов
5. Българите са стари заселници в македония
6. "Хиляда години от смъртта на Св.Климент ли?"
7. Кроватова България и покръстването на българите
8. Народността на старите македонци
9. Декомунизация
10. Епохални времена
11. Блогът на sparotok
12. Лустрация на агентите на държавна сигурност-петиция
13. Блогът на dimenzed
14. татарски фалшификати
15. Петиция за демонтирането на бургаския "Альоша"
16. Демонтиране на паметника на съветската армия
17. Истината за Украйна
18. АТЛАНТИЧЕСКИ СЪВЕТ НА БЪЛГАРИЯ
19. НАТО
20. Контракоментар с Асен Генов
2. Блогът на Калоян(Българска Монархия)
3. Блогът на Единствена
4. Забравеният д-р Ганчо Ценов
5. Българите са стари заселници в македония
6. "Хиляда години от смъртта на Св.Климент ли?"
7. Кроватова България и покръстването на българите
8. Народността на старите македонци
9. Декомунизация
10. Епохални времена
11. Блогът на sparotok
12. Лустрация на агентите на държавна сигурност-петиция
13. Блогът на dimenzed
14. татарски фалшификати
15. Петиция за демонтирането на бургаския "Альоша"
16. Демонтиране на паметника на съветската армия
17. Истината за Украйна
18. АТЛАНТИЧЕСКИ СЪВЕТ НА БЪЛГАРИЯ
19. НАТО
20. Контракоментар с Асен Генов