Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.05.2022 23:08 - Свети Георги и змеят – скритият символизъм
Автор: nkf Категория: Политика   
Прочетен: 3372 Коментари: 7 Гласове:
12


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Започвам днешния си опус с желание четящите да погледнат на днешния голям празник с истински духовен взор и да го изживеят, осъзнавайки го в неговата ПЪЛНОТА. В крайна сметка това е и смисълът на всеки един празник – осмислянето му чрез символите на непреходни и абсолютни истини или поне на техни елементи. Ето, нали за това е именно п-р-а-з-н-и-к, сиреч лишен от повърхностните заблуди на ежедневната светскост и баналността на материалното дребнотемие.
За съжаление обаче празниците са сведени единствено и само до гощавки и разпивки, като „празничните“ софри са комай единственият им сюблимен смисъл. А проблемите с преяждането и препиването – единствена духовна и интелектуална занимавка за празнуващите.

                                                И така: Свети Георги

      Няма да е пресилено ако кажа, че той е най-почитаният светия в християнския свят, дори цели държави са именувани според него, а ликът и иконографията му красят  гербове, военни отличия и т.н.. Милиони хора по света мосят името Георги и по този начин имат своеобразна лична връзка със светеца. Впрочем тук е уместно да поздравя всички именици с пожелание достойно и с чест да носят името си.
Тук няма да преразказвам житието на светеца, свидетелстващо за неговата силна вяра в нашия Господ и Спасител Исус Христос, заради която е и приел мъченическа смърт; защото всеки може с лекота да намери житието му и да го прочете. По този въпрос единствено бих си позволил да кажа, че събраните свидетелства за живота на светеца  са компилирани на няколко пъти, като най-късно съставеното животоописание е правено във Византия и е най-неточно. Малък, но показателен пример за това е, че във византийската компилация за рождено място на Георги е посочено съвсем различно от реалното. Но така е - Цариград е бил винаги свърталище на всеки дявол и всяка лъжа.

    В масовото съзнание обаче Свети Георги се свързва с един определен, конкретен образ, а именно войнът на кон, който убива змей/дракон. Това е и традиционното изображение на светеца в иконографията. Аз лично не зная да има икона, която да го показва по различен начин от току-що упоменатия. Да, наистина, масовият човек друго знае-незнае /по правило не знае/ за патрона на днешния празник, но копиеносецът пробождащ дракон му е добре известен и трайно отпечатан в съзнанието. Образ превърнат в някакъв подсъзнателен модел, схема, матрица! Един специфичен образ, който е проекция на базови модели за осмисляне и поводение.
Така, обаче, откъде иде образът на Свети Георги убиващ дракона? В житието му няма и думичка, която дори да загатва за конфронтация със змей или нещо подобно. А и няма как да има. Тогава? Значи сме изправени пред чист символизъм, образно показващ нещо важно и много голямо. Толкова голямо, че изразява преобръщането на цял един свят.

                                                  Убийството на Змея

       Разбирането на църквата е, че чрез  образа на Свети Георги, убиващ дракона, се символизира победата над злото, а в един по-тесен смисъл – победата над езичеството. Следователно, на образа на земя се слага етикет „лош“ и се предава на заколение, което, разбира се, е извършено от светец. По този начин се осъществява някакво избавление /или спасение/ и всички са щастливи. Тук също ще спестя глупавата и наивна история за това как Светецът дошъл, пратен от самия Бог, за да спаси град от лош змей – всеки може да я намери и прочете.
Това обаче е външната обвивка така да се каже, тя има някакъв псевдоморален смисъл за профаните, за „широките народни маси“; за онези, които разбират празниците като ядене и пиене /нещо като разбирането на другаря живков за държавния суверенитет/. Под тази външна обвивка лежи истинският смисъл на този синтезиран иконографски образ.

                                                         Защо змей?

    Змеят или драконът е образ, който присъства на няколко места в Библията /Стар и Нов завет/ с придаден изключително негативен аспект, дори в Откровението на Йоан богослов той е отъждествен със сатаната, който ще бъде хвърлен в огненото езеро. Освен това, в Старият завет, драконът – змията – е посочен като главно действащо лице при подлъгването на хората да извършат грехопадение.
Така в юдаизма драконът става събирателен образ на всяко зло, а по-късно, чрез същият този юдаизъм, малко или много, прониква и в християнството. От Евангелието знаем, че сам Исус споменава само два пъти „змиите“. Първият път в Евангелие според Йоан Той изобличава юдейте като „рожби ехидни“, а втори път като призовава апостолите си да бъдат мъдри като змии и миролюбиви като гълъби.
Обаче, извън рамките на юдаизма – който е една малка и ограничена религиозна традиция, с доста фрагментирани, ограничени и направо реверсирани разбирания за битието и населяващите го – драконът/ змеят НЕ Е отрицателен образ. Това може да видим по цял свят: от Япония и Китай, през Сибир и Скития, до Балканите, Галия и Британия; та чак до Америка.

Образът на дракона засяга най-старите религиозно-културни пластове на народите обитаващи  току-що упоменатите земи. Тези най-стари религиозно-културни пластове са и най-автентични, съхраняващи стара и непреходна мъдрост. В тази мъдрост драконът е точно обратното на това, което Старият завет учи. Драконът се разбира като мъдър и покровител, защитник на хората; пазител и защитник от силите на злото. Драконът е олицетворение на светлината и огъня /не случайно е и огнедишащ/; а знайно е, че именно светлината и огъня открай време са били проявление точно на доброто. В религията на древен Иран култът към светлината, представляваща проялвението на добрия бог Ормузд, е най-ясно проявен. Слънцето е най-големият източник на светлина, възприемано като частица от „царството Божие, другият свят“, затова е било и сакрализирано много хилядолетия наред. Като сакрален обект слънцето е било изобразявано по два начина: единият е бил схематичен, чрез абстрактен символизъм, какъвто е символът Свастика: а другият начин е бил зооморфен, или казано на чист български – чрез животинска форма.
Животинската форма е тази на дракона/ змея. Така че, когато виждате свастика, все едно виждате дракон и обратното, а когато виждате или свастика, или дракон те означават слънцето и съответно разбирането за добро и за божие проявление. Може би е добре да се уточни, че дори думата свастика или суасти означава щасти-е. Видно е, че на български има почти идентично звучение и абсолютно припокриващ се смисъл.

За пояснение само ще кажа, че най-старите изображения на свастики са на осем хиляди  години /8000/ и са намерени около река Дунав, в днешна Румъния.

Тогава, кого и какво убива Свети Георги на иконата? Светлината? Слънцето? Идеята за добро и за Божие-то?

       Няколко думи за българската традиция относно разбирането за змея/дракона. Тя не се различава по смисъл от казаното до тук. Драконът е възприеман като положително явление/персонаж, още повече, че нашият народ винаги е имал едно изключително отношение към светлината и огъня, запазени дори до наше време в такива обичаи като нестинарството, да речем. Дори змей/дракон намира израз и проявление в именната ни система, защото имена съдържащи корена „слав“ или „слава“ значат именно това – змей/дракон и нямат абсолютно нищо общо с никакви „славяни“ и тем подобни глупости – псевдоисторически фентъзита, писани през 17-18 век.
 

                                    Обобщение на иконографския символ

   Става ясно, че в житието на Свети Георги не е описано и следователно не съществува събитие, което с нещо да напомня убийство на змей/дракон; светецът никога не е извършвал подобно дело. От друга страна, става ясно, че в най-старите религиозни разбирания на хората по света, драконът/змеят е един от символите на слънцето, светлината и затова – и на доброто като цяло. Сатанизацията на змея става на един много по-късен етап и главно в рамките на една определна религия и култура – юдейската, която обаче оказва явно влияние и върху Християнството. Затова на иконата драконът е символ на злото, но оправдано ли е това? Лично аз смятам, че не е. Защо е необходимо това тотално преобръщане на този символ? Та нима не сме свидетели как сравнително наскоро свастиката беше заклеймена като символ на злото, макар и тя да е точно обратното? Не е ли невероятно и удивително: два соларни, свързвани с Бог и доброто символа са сатанизирани и предадени на... заколение!

Можем ли в такъв случай да приемем, че Свети Георги убиващ змея е символ на деструкцията на нещо много старо, свещено и мъдро? Нещо, което нашите предци са знаели и е имало отношение към абсолютната истина?

                                       И няколко парадокса за финал

Парадокс първи: Знайно е, че на този ден празнуват професионален празник и овчарите, поради тази причина масово се колят агнета и се изяждат. Не е ли странно, че светецът победител над злото /това според иконографията/ се почита чрез масово убийство/жертвоприношение и то на...агнета. Апропо, агнето е символ на Исус. Е, като е символ на Исус, тогава чисто символично кого колят, уж в чест на Свети Георги? Е, това ако не е лудост, то не знам кое е!

Парадокс втори: В едни древни времена, драконът е бил носен като знаме от войните по време на битка и това е силно емблематично при различните скитски племена. Сега Драконоубийството е символ за българската армия. Мдаа...

                                                   И една аналогия

     Знаем, че един от най-великите български царе /аз лично съм му огромен почитател/ Цар Калоян, чието име е ХалоИван или Иван халата/ Иван Змея е убит при обсадата на Солун, вероятно в следствие на мръсна ромейска интрига. Знаем също така, че същите тези ромеи / а и тукашни папагали/ представят деянието на убийството за извършено от Свети Димитър, който с копие пронизал нашият Цар. Как ви се струва?

Свети Георги убива змей, спасявайки някакъв град, а Свети Димитър убива Иван змея, спасявайки Солун /от какво го спасява?/. Е, може в крайна сметка да се намерят и такива, които да обяснят, че убийството на Цар Иван Халата/Дракона/Змея е много хубаво и е проява на „християнска добродетел“. Може и икона да нарисуват по тоя повод. Кой знае. Убеден съм, че в Гърция ще се харчи като топъл хляб...вероятно и в други страни.

                                          Наистина финални думи

За мен Иконографският символ, включващ Свети Георги убиващ змея е отрицателен и го отхвърлям. За мен тази иконография няма нищо общо с истинския Свети Георги и с неговия живот. Тази иконография е символ на унищожение на една голяма и стара древна култура, и знание, което в никакъв случай не е оправдано да се загубва или забравя. Да не говорим, че идеята „Свети Георги драконоубиец“ няма нищо общо с Евангелието и Християнството такова, каквото е според думите на Спасителя. Виж, Свети Георги драконоубиец явно има общо с една нескопосана, късна попска псевдомитология, маскирана като Християнство, но просмукана с юдаизъм.

image

Нефритена свастика - символ на слънцето, доброто и щастието - с рамена оформени като дракони. Артефактът е намерен близо до Кърджали и е датиран към шестото хилядолетие преди новата ера.

image

 Коптска икона на Свети георги драконоубиец.




Гласувай:
12



1. germantiger - мисля, че този или подобен материал ...
06.05.2022 23:26
мисля, че този или подобен материал ти беше написал миналта година на тази дата или греша
цитирай
2. nkf - мисля, че този или подобен материал ...
06.05.2022 23:30
germantiger написа:
мисля, че този или подобен материал ти беше написал миналта година на тази дата или греша

Да, така е - това е стар материал; но намирам, че е добре да го публикувам отново. Мисля, че хората не знаят всъщност какво празнуват.
цитирай
3. zlika - Благодаря за информацията
06.05.2022 23:43
От сега нататък ще бъда по-предпазлив.
цитирай
4. nkf - От сега нататък ще бъда по-предп...
06.05.2022 23:59
zlika написа:
От сега нататък ще бъда по-предпазлив.

Ама няма нужда да си предпазлив - пачавра леке не хваща.
цитирай
5. marana69 - ...чудесен материал..Светът, се управлява,
07.05.2022 08:32
чрез Символизъм..и тайни знаци,за които, Масите, нямат, никакво
поне, основно, просвещение...
къде, къде, е по-лесно..във Фейсбук, и на Барбекюто, с каса бира..

Кръстът, с разпНатият Син Божи, предаден, от ''лошите'' хора,
е, най, най популярната Психотронна Атака, върху, нищо..
неподозиращите вярващи, богомолци и стадо, миряни..
Това, е психотронно оръжие, ,ментално поражение, в у двете..
най важни Чакри ( енергийни Колела ) в Човешкото тяло..
Ефекта, е поразителен, и се усилва, от Групови и масови...
поклонения, мантри , сълзи, Тамян, и. МОЛИТВИ..към Всевишният..

Чакрата на Сърцето, където, е прободен Христос/ символ на
Любовта, Вярата и Надеждата, човешка, и т н Коронна чакра..
шеста/ на темето/ Където се осъществява Връзката на Човек,
с истинският, Духовен Свят / а, не квази догматичен, или църковен..
затова, и тази Наука, за Символизма, е наречена още Окултна..
т е..скрита, тайна, пазена, защитена...а, не нещо..'лошо''...
защото, РАяТа, трябва, да се държи, в неведение, и подчинение..
но, това, съм го писала ,многоо пъти, в моите пости...

дано, повече хора, потърсят Истината ,и Разума, който, да ги..спаси)

Благодаря, мартин, че пак, ни предупреждаваш...важно е!
цитирай
6. get - До nkf - Ако ми позволиш две коментарни бележки?
07.05.2022 10:33
nkf написа:
germantiger написа:
мисля, че този или подобен материал ти беше написал миналта година на тази дата или греша

Да, така е - това е стар материал; но намирам, че е добре да го публикувам отново. Мисля, че хората не знаят всъщност какво празнуват.


1-во
Досежно правилното - но и непълно като твърдение=заключително обобщение?
nkf написа:

Нефритена свастика - символ на слънцето, доброто и щастието - с рамена оформени като дракони.

а) Ако слънцето на Небето - можем да го означим със сомвола "1" = Тоталност - то ...
б) След сакралния Акт изразяван чрез "пещерата" озарявана("оплождана) в Деня на Лятно слънцестояне ... Слънцето от Космично става Земно, тоест "множествено" ... със съответстващите му проявни форми.
в) Предимно изобразявано - чрез "змия/дракон" символика на събудилите се "земни(майчини).

2-ро
Сабазия(Свободния ... бих опростил до Себе-Аз) е именно Конника-воин. На който му предстои да се пребори ... Не с Вън ... а с тези Вътре в него, и присъщи му по Рождение сили.

3-то
Конника е даемона ... тоест полубожествена еманация на Човека(в контекста на много по-късното: Син Божий роден в Човешка форма) преборил се със Земните и присъщи (за всяко живо същество страхове и страсти).

4-то
"Клането на Агнеца"=жертва/само/ ... присъщо от преди ... и в християнската "овчарска тридационна празничност" ... символизираща именно САКРАЛНОСТТА НА "САМОЖЕРТВАТА"! Която се изисква от всеки Един, от тръгналите "По пътя на Конника"** за да СТАНАТ "СОЛАРНИ", тоест причиствайки се (убивайки "зъмята"(опознавайки я в себе си) да се слеят(с "първичната замне), но й със ИЗНАЧАЛНАТА И ЧИСТА КОСМИЧНА ТОТАЛНОСТ ... на единствения най-светъл небесен ОБЕКТ=СЛЪНЦЕ ... Който не случайно означих с "1"=тоталност.

Пояснения:
1."Пътя на Конника"** - "не знам защо" наричан "тракийски"+ а не както е правилното "европейски"? Със изначална символика от "първата Европа" - Къде ли ще да е била тя?
2. При юдаизма "конника"(символика) липсва - Защо?
цитирай
7. nkf - get, не е вярно това, което си нап...
09.05.2022 13:58
get, не е вярно това, което си написал, въпреки че в някои пасажи има истина, но я интерпретираш погрешно.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: nkf
Категория: Политика
Прочетен: 2522730
Постинги: 393
Коментари: 3802
Гласове: 20176
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031